Het verhaal van Hans Roseboom

Bouwkundig adviseur vastgoed

In ‘Het verhaal van’ maak je kennis met onze medewerkers en de projecten waar zij actief zijn. Dit keer spraken wij met Hans Roseboom, bouwkundig adviseur vastgoed bij visiplan. Op dit moment werkt hij als adviseur instandhouding bij NS Stations in de regio Randstad Zuid. Hieronder lees je meer over het werk van Hans én over de stations in Delft.

Met wie hebben we het genoegen?

“Mijn naam is Hans Roseboom. Al 19 jaar werk ik als bouwkundig adviseur projectmanager bij OB&V. Ik woon in Nieuwerkerk aan den IJssel, ben getrouwd en heb 2 zonen. Alleen de jongste zoon woont nog thuis. Mijn hobby's zijn postzegels verzamelen, wandelen en fotograferen."

Waar houd jij je tijdens je werk mee bezig?

“Elke dag is anders! Er zijn meerdere belanghebbende bij de instandhouding van stations, waardoor ik samenwerk met verschillende partijen. Zo ben ik, namens visiplan, ingehuurd door NS Stations. ProRail en NS Stations zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de 397 stations in Nederland. In opdracht van deze twee partijen verzorgt de afdeling Onderhoud van NS Stations het onderhoud van de stations. Er zijn stations waarbij de gemeente één van de eigenaren is, daardoor zijn zij ook betrokken bij een project. Daarnaast wordt er ook samengewerkt met andere contractpartijen, zoals aannemers, schilders, dakdekkers enz. 

“NS Stations heeft visiplan ingehuurd voor het inspecteren van de stations en het uitvoeren van de onderhoudsjaarplannen. Mijn werkzaamheden omvatten het in kaart te brengen van het project om vervolgens een plan te schrijven over de werkzaamheden die gedaan moeten worden. Inclusief een meerjarenonderhoudsplan. In dit meerjarenonderhoudsplan wordt beschreven wanneer er en welke werkzaamheden uitgevoerd moeten worden en welke kosten daarbij horen. Deze kosten verdelen we dan ook weer over alle betrokken partijen. Dit maakt het project omvangrijk, maar wel erg leuk!”

Welke opleiding heb je nodig voor jouw functie?

“Voor adviseur instandhouding in het vastgoed heb je mbo- of hbo bouwkundige nodig. Daarnaast zijn er een aantal cursussen die je gedaan móet hebben, zoals het VCA-certificaat, NEN 2767 en bijv. Boei. Uiteraard zijn er ook cursussen die afhankelijk zijn van je werkzaamheden. Zo kun je bijvoorbeeld een cursus onderhoudsinspecteur of onderhoudskundig adviseur doen.”

“Zelf heb ik na mijn hbo bouwkunde, de opleiding Middelbare Installatietechniek gedaan en dit loopt nog steeds als een rode draad door mijn carrière. Die opgedane kennis kan ik toepassen in diverse functies binnen de bouwkunde, maar geeft mij vooral veel zelfvertrouwen tijdens de installatiecontroles.”

Wat is jouw motto?

“Geniet van waar je mee bezig bent!”

Hoe ziet jouw gemiddelde dag eruit?

“Op dit moment staan de werkzaamheden vooral in het teken van het onderhoudsplan, daar zit veel tijd in. Daarnaast komen er altijd wel andere werkzaamheden tussendoor. Zoals het herstellen van de stormschade van een aantal maanden geleden. Dit soort dingen zorgen voor veel afwisseling in het werk.”

Wat maakt jouw werk bijzonder?

“De afwisseling en de diversiteit. Ik heb landelijk al veel stations gezien en daarbij samengewerkt met verschillende partijen. Van de stationsmanager, tot de liftmonteur en meer. Wat mij vooral opvalt, is dat er zoveel bij komt kijken om een station goed te laten functioneren voor alle reizigers en het personeel. Reizigers die dagelijks het station passeren staan hier vast niet altijd bij stil, maar achter de schermen zijn heel veel mensen bezig om het reizen zo aangenaam mogelijk te maken.”

Kun je iets meer vertellen over de stations in Delft?

“Het bijzondere aan het station Delft is dat de trein in een tunnel rijdt onder het station. Het lastige hieraan was dat als er een trein arriveerde de over- en onderdruk die ontstond in de tunnel niet weg kon uit het station. Hierdoor ontstond een gevaarlijke situatie voor de reizigers. Dit probleem is opgelost door kleppen te plaatsen die open gaan bij overdruk en bij onderdruk naar binnen bewegen zodat dit vereffend wordt. Het onderhoud van deze kleppen is uiteraard opgenomen in het onderhoudsplan."

"Op Delft Campus (voorheen Delft Zuid) is de bouw nog bezig, dus kijken we alleen nog naar de buitenkant. Noemenswaardig is wel dat dit station volledig duurzaam is. Alles wordt aangestuurd met stroom van de zonnepanelen die als het dak op de overkapping liggen.”

Hoe zie jij OB&V met o.a. visiplan?

“Als een fijne organisatie! We adviseren, inspecteren en onderhouden. Hiermee ontlasten we de klant vanaf het prille begin van een project tot de sloop en de bouw.”

Waar zie jij jezelf over vijf jaar?

“Over vijf jaar heb ik de leeftijd bereikt dat ik zou mogen stoppen met werken. Voor nu heb ik geen ambities om door te groeien binnen het bedrijf, maar vind ik het wél heel leuk om nieuwe collega’s op te leiden en mijn kennis door te geven.”

Wil je nog iets meegeven aan de lezers?

“Zeker! Dat onderhoud een hele leuk tak in de bouw is, met enorm veel uitdaging. In de ideale situatie zou een inspecteur/adviseur onderhoud al vanaf het begin betrokken moeten zijn bij een bouwproject om toekomstige problemen zoveel mogelijk te voorkomen.”

Samenwerking Stichting MVI

GGZ Delfland

Visiplan is vanaf nu ambassadeur van de duurzame bus van Stichting Mobiliteit Voor Iedereen. Lees meer over onze samenwerking.

Technische inspectie, nederland, bouwkundig inspecteur, meerjarenonderhoudsplan

Vacature inspecteur vastgoed

Ben je niet bang om bouwkundig advies te geven en toe aan een nieuwe uitdaging? Dan hebben wij de functie voor jou.

Vestiging Zwolle verhuist

Vestiging Zwolle verhuist naar de Zwartewaterallee 46.